Geur is emotie, geur is herinnering, geur beïnvloedt.

Terwijl je dit leest, kan je vast exact beschrijven wat je ziet. Ofwel het scherm van je pc, je smartphone of heel misschien een wit blad papier met zwarte letters. Kijk je op, dan zie je vast de plek waar je zit en bij wie je zit. Als je heel even luistert, kan je zeggen wat je hoort. Muziek, lawaai of stilte?

Maar, kan je ook vertellen wat je ruikt? Niets? Het grootste deel van de dag zijn we ons niet bewust van wat we ruiken. Maar hoe belangrijk is onze reukzin in feite en hoe kan je dit inzetten om de beleving in je zaak of kantoor te versterken?

We hebben geen ‘geurenvocabulaire’

Dat je niet kan vertellen wat je ruikt wil daarom niet zeggen dat je niets ruikt. Je kan het gewoon niet onder woorden brengen. Hoe een stoel eruit ziet of wat het geluid van een brandweerwagen is, kunnen we veel beter beschrijven dan de geur op een frisse lentemorgen of de geur van een vieze vaatdoek.

Kan jij je nog de geur van je kinderklasje, je sportclub of van je eerste lief herinneren? Vast wel, want geuren voeden onze herinneringen, maar zeggen wat die geur nu precies was …

Veilig en prettig gevoel

Omdat de reukzin het eerste zintuig is dat bij een embryo tot ontwikkeling komt, worden er geursignalen uitgezonden naar onze hersendelen die verantwoordelijk zijn voor gevoelens en emoties. Bij een pasgeboren baby is de reukzin meteen actief, denk maar aan de kalmerende geur van de moeder. Pas na enkele dagen komen ook horen en zien op gang. Ook op latere leeftijd zorgt het omgeven worden door een vertrouwde geur ervoor dat de mens zich veilig en prettig voelt.

Door de klanten een relaxerend, veilig en prettig gevoel te geven bij het ruiken van een vertrouwde geur in je winkel, zullen ze geneigd zijn langer te blijven hangen.

Omzeil het verstandelijk oordeel

Door de sterke connectie van geur met hersendelen die verantwoordelijk zijn voor emotie en motivatie, kan een geurwaarneming direct worden omgezet in een actie, waarbij een verstandelijk oordeel wordt omzeild. En dit is nu net de wetenschappelijke verklaring voor het feit dat klanten meer over gaan tot de aankoop bij een aangename geurwaarneming, met een omzetverhoging van wel 7% tot gevolg.

Omdat geur net wordt waargenomen in ons onderbewustzijn, is dit de ideale prikkel om de aandacht te verscherpen bij kantoor-medewerkers.

Laat niets aan het toeval over

Omgekeerd gaan bij onaangename geuren de potentiële kopers lopen. Naar waar? Weg uit jouw winkel en misschien wel regelrecht naar je concurrent. Vaak ongewild sluipen er onaangename geurtjes je ventilatiesysteem binnen, werkt je rioleringssysteem niet meer optimaal of komen de zweetgeurtjes in de pashokjes je tegemoet. Maximaliseer daarom de beleving in je winkel en laat vieze geurtjes je klanten niet wegjagen.

De best passende geur

De juiste geur bepalen is delicaat werk. Daarom gaat er bij Begeuren® geen enkel geurtoestel de deur uit alvorens een grondige geuranalyse en -consult werd gedaan. De juiste geuren voor de juiste professionele doeleinden, dat is waar Begeuren® voor staat. Anne Guffens, zaakvoerster, weet heel precies welke geur een zaak, praktijk, openbare ruimte of evenement nodig heeft om consumenten, cliënten, patiënten of zelfs medewerkers mee te betoveren. Begeuren® biedt complete geurconcepten, maar ook instant geuroplossingen aan die garant staan voor een aangename, maar bovenal gezonde omgeving.

Laat HIER je gegevens achter en vraag met 1 simpele klik een PROFESSIONEEL GEURCONSULT voor jouw zaak aan.

© Begeuren